søndag 7. desember 2008

– Noe av det verste jeg har hørt


– Jeg har opplevd mye opp gjennom årene, men utspillet fra UNN-direktør Tor Ingebrigtsen er noe av det verste jeg noensinne har hørt. Stein Johansen, tillitsvalgt for overlegene ved Narvik sykehus, er oppriktig sjokkert over Ingebrigtsens medieutspill fredag om å stenge akutten ved sykehuset på kveldstid og i helgene, skriver Fremover.

Legeveteranen ved sykehuset reagerer både på måten UNNsjefen lanserer kuttplanene - og planens konkrete innhold.

– Du kan trygt si dette kom overraskende på oss. Vi ante virkelig ingen ting før fredag morgen. Jeg har opplevd mye opp gjennom årene, men dette er noe av det verste jeg har hørt. Dette utspillet tar prisen, mener Johansen.

Så langt han kjenner til er forslaget heller ikke diskutert med de fagansvarlige. Han beskriver forslaget som et frontalangrep på lokalsykehusene eksistensgrunnlag og frykter konsekvensene om forslaget skulle bli tatt videre:

– Jeg kaller dette et angrep på lokalsykehusene. Forslaget strider direkte mot overordnede føringer - som Soria Moria-erklæringen - som gang på gang har understreket betydningen av
velfungerende lokalsykehus, sier Stein Johansen til Fremover.

Les hele saken: http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article3973797.ece

Ingen kommentarer: